söndag 30 maj 2010

Mors dag idag :-)

Ojoj...det går lång tid mellan uppdateringarna nu ;) Och inte har jag nåt roligt att visa er heller i scrapväg. Har helt enkelt inte haft vare sig tid eller lust att skapa, tyvär.
Idag har vi pysslat ute i det härliga vädret :) Till middag blev det då grillat också...så gott!
Nu när vi köpt en ordentlig grill så kommer vi att grilla mycket oftare och jag söker då tips på goda marinader. Just nu är det caj`p honungsgrillolja som utnyttjas flitigt, men den kan väl bli lite tröttsam framåt hösten om man inte varierar den lite. Har du något recept på en supergod marinad så tar jag tacksamt emot det :) Nåja, i brist på något scrappat att visa så tänkte jag ta med er en tur i trädgården runt vårt hus. Framsidan har ni ju fått se så många gånger redan :-) Det ska bli staket sedan så man får lite mer "riktig trädgårdstomt" på gården. Mina blommor vid entren :-) Ska bli kul att se hur länge de överlever i år ;)
Tittar man till höger så är det ju altan förstås som syns, utanför det en stor gräsmatta, en åker och sedan vår skog. Kan ju inte klaga på utsikten härifrån. Underbart att sitta på kvällarna och kika på alla djur som rör sig i naturen. (bortsett från räven då ;-)).
Tittar till vänster och där står karln min och målar igen :-) Taket under altan måste ju bli vitt.
Går ut från altan och fotar på vänster sida om huset där fruktträdgården står i full blom :) Så vackert! Här finns flera sorters päron och hur mycket olika sorters äpplen som helst, både sommar och vinterfrukt.

Kliver ner i fruktträdgården och fotar fortsättningen på den bakom huset. Och där häcken och fruktträden slutar har jag en plan.....
Baksidan på huset och den delen av altan som kommer att få lite glasväggar. En pool är planerad sedan länge utanför altanen där, men det tar ju tid att skrapa ihop pengar trots två heltidsarbetare.
Här vänder jag mig sonika mot skogen och fotar. Detta lilla berg är ju helskoj för stentokiga tjejer ;) Funkar även kanon som pulkabacke på vintern. Idag har jag gått lös med trimmern på den lilla "gräsplätt" på vänster sida om berget. Har planterat ljuvligt goda körsbärsträd där, såna där som man gör sylt och spottsoppa utav :-) Men vi ska lägga på mer jord, plana av så det går att klippa med åkgräsklipparn, samt bygga en liten bro över diket där.
Inte lika vackert är ju barnens lekplats. Det blev för lite sand från början så nu finns där bara ogräs...men de leker där ändå ;-) Måste kanske gräva ur ordentligt och ösa i massa ny sand, men det är ju så mycket som skulle behöva göras hela tiden....
Den lilla gräsmattan framför huset. Håller på att slänga ner alla möjliga sorters perenner i slänten där och i rundeln, ska det bara vara vårlök och röda rosor.
Jag har ju pratat om mitt projekt då och då ;) skamfläcken som jag säger för den blir lixom aldrig prioriterad. Men där har ni den...det lilla huset vid parkeringen som jag håller på att klä med gul fasad. I helgen har jag faktiskt inte satt upp en enda bräda....


Så, det var den lilla promenaden runt vårt hus...och roligare än så här blev det inte ;-)
Funderar på att visa upp ett rum i taget där inne också vartefter, men det får bli en annan gång.
Minns ni hönan föresten? Hon bor envist kvar på sin lilla ö med sällskap av våra 7 ankor :D Nåja, mår hon bra där så visst, men det blir knepigt att hämta äggen :-D
Önskar alla mammor en riktigt skön morsdagskväll och er andra också förstås ;-)
Trevligt att du tittade in :-) Om du orkade hela vägen hit så är det bäst att jag påminner om att tipsa mig om marinader :)
Elisabeth

1 kommentar:

Miss Goldie sa...

Tack för titten, jättekul att se! Ni har verkligen ett fint hus med en stooor tomt!